سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر آنچه باید در رابطه با انحصار وراثت بدانید

انحصار وراثت چیست؟

در زمان فوت فردی اموالی که از او به جا مانده بین کسانی که از او ارث می برند، تقسیم می شود

آثار داشتن گواهی انحصار وراثت چیست؟

گواهی است که از سوی شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت شخص متوفی صادر می‌شود و بر اساس آن میزان سهم‌الارث ورثه تعیین می‌شود. هر شخص ذی‌نفعی از جمله ورثه، برای اقدامات حقوقی و قانونی مربوط به اموال متوفی باید گواهی مذکور را ارائه کند. به طور کلی بدون گواهی انحصار ورثه، تقسیم و انتقال ترکه امکان‌پذیر نخواهد بود.

در سال 1399 بخشنامه‌ای توسط وزارت دادگستری صادر شد که بر طبق آن اگر یک نفر بیشتر از 500 میلیون ریال اموال داشته باشد، بعد از فوت وی باید گواهی نامحدود صادر شود و آگهی آن نیز در روزنامه منتشر گردد. در گذشته ملاک برای صدور گواهی انحصار ورثه نامحدود، دارایی تا 30 میلیون ریال بود که در حال حاضر به 50 میلیون تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر، اگر اموال متوفی کمتر از این مقدار باشد، گواهی حصر وراثت محدود توسط شورای حل اختلاف صادر می‌شود و نیازی به نشر آگهی نخواهد بود. به همین دلیل مدت زمان دریافت گواهی حصر وراثت محدود کوتاه‌تر از انحصار ورثه نامحدود است و در 3 تا 7 روز صادر می‌شود.

 

برای انحصار ورثه از کجا باید شروع کنیم؟

اگر وکالت را به ما واگذارید که تمام مراحل توسط وکیل انحصار وراثت به سرعت و بهترین کیفیت و بدون حضور وراث انجام خواهد شد و گواهی برای انجام کارهای تقسیم ارث تقدیم خواهد شد.

ولی اگر تمایل به انجام آن بدون وکیل انحصار وراثت دارید، در ابتدا بایستی یکی از ورثه با مدارک مورد نیاز به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخواست مربوطه تقدیم شورای حل اختلاف کند. توجه داشته باشید شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه قانونی متوفی صالح به صدور گواهی است و نه لزوماً جایی که متوفی دفن یا فوت شده است.

در سوالاتی که از ما می‌شود بعضی به دنبال نمونه دادخواست هستند که مطلقا اهمیتی ندارد، چون همانطور که گفته شد چه با وکیل و چه بدون وکیل، ثبت دادخواست با دفتر خدمات الکترونیک قضایی است و همه دفاتر دادخواست‎ها رو به صورت پیش فرض در اختیار دارند. فقط شاید در جایی که ذینفع بخواهد درخواست بدهد، ذکر دلیل ذینفع بودن در دادخواست ذینفع اهمیت داشته باشد.