سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرایط ارث بردن نوه از مادر بزرگ و یا پدر بزرگ

در مورد شرایط ارث بردن نوه از پدربزرگ و مادربزرگ (ارث نوه از پدربزرگ و مادربزرگ) خواه پدری یا مادری در انحصار وراثت ، یک قاعده کلی وجود دارد و آن این است که باید فرزندی از متوفی باقی نمانده باشد. از ما سوال‌های متفاوتی پرسیده می‌شود از جمله اینکه:

چرا نوه از پدر بزرگ ارث می برد؟ ارث بردن نوه در صورت فوت مادر چگونه است؟ آیا نوه دختری ارث می‌برد؟ نحوه تقسیم کردن ارث بین نوه‌ها چگونه است؟ این‌ها تنها بخشی از سوال‌های شما در زمینه ارثیه است که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم.

معنی واژه ارث

ابتدا باید عنوان کنیم ارث ازجمله مباحث و موضوعات حقوقی است که هر انسانی در طول عمر خود خواه، ناخواه با آن روبرو می‌شود و به تمامی اموال، عناوین، بدهی‌ها، حقوق و وظایف شخص پس از مرگش گفته می‌شود که به دیگری انتقال می‌یابد. از این جهت ارث در لغت به معنای مالی است که که از متوفی باقی مانده و در اصطلاح انتقال دارایی شخص متوفی به بازماندگان است که این امر بدون اراده متوفی و بازماندگان صورت می‌گیرد.

قانون ارث پدربزرگ به نوه به این صورت است که سهم ورثه از ماترک افرادی که با متوفی قرابت نسبی (مانند فرزند) یا قرابت سببی (مانند زوج یا زوجه) دارند، با توجه به درجه نزدیکی، در طبقات مختلفی قرار می‌گیرند که نسبت به طبقه و جایگاهشان، میزان سهم‌الارث هریک متفاوت خواهد بود.

چرا نوه از پدربزرگ ارث میبرد

چرا نوه از پدربزرگ ارث می‌برد؟

خوب است بدانیم طبق قانون ارث، افرادی که به موجب نسب (پیوند خونی) ارث می‌برند، سه طبقه هستند:

طبقه اول؛ پدر و مادر، اولاد و اولاد اولاد (نوه‌ها).

طبقه دوم؛ اجداد، برادر و خواهر و اولاد آن‌ها.

طبقه سوم؛ عمه‌ها، عموها‌، خاله‌ها، دایی‌ها و فرزندان آنان.

باید توجه کنید وراث طبقه سوم در صورتی ارث می‌برند که در طبقات اول و دوم وارثی وجود نداشته باشد. اما در صورتی که هریک از وراث طبقه سوم اگر تنها وارث باشند، تمام ارث به آنها تعلق خواهد گرفت.

 

 

 

منبع: yun.ir/mzqka9