سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سهم ارث برادر و خواهر ناتنی و تنی به زبان ساده

انواع برادر و خواهر از نظر قانون:

1 – ابوینی (از پدر و مادر مشترک)

2 – ابی (ناتنی از طرف پدر)

3 – امی (ناتنی از طرف مادر)

  • اگر فقط یک نفر از خواهران و برادران متوفی باشد کل ارث متعلق به اوست یعنی برادر یا خواهر تنها تمام ارث می برد.
  • تقسیم ارث بین خواهران و برادران ابوینی (مشترک از یک پدر و مادر) به نسبت برادر 2 و خواهر 1 است. به شرطی که برادر و خواهر ابی یا امی وجود نداشته باشد.
  • همه خواهران و برادران ابی هستند (ناتنی مشترک از طرف پدر) کل ارث به صورت برادر دو و خواهر یک بین ایشان تقسیم می شود.
  • متوفی هم برادر و خواهر ابوینی دارد و هم برادر و خواهر ابی. در این فرض فقط برادر و خواهران ابوینی ارث می برند و چیزی به برادر و خواهر ناتنی مشترک از طرف پدر نمی رسد.

شخص فوت شده هم برادر و خواهر ابوینی دارد و هم برادر و خواهر ابی و هم برادر و خواهر امی. در مثال مشخص کنیم، شخصی فوت شده یک خواهر تنی مشترک از پدر و مادر دارد و یک برادر و یک خواهر ناتنی از طرف پدر و همچنین یک برادر و خواهر ناتنی از طرف مادر. همانطور که گفته شد با وجود برادر و خواهر ابوینی نوبت به برادر و خواهر ابی نمیرسد و لذا آنها ارث نمی برند. بنابراین کل ارث بین برادر و خواهران ابوینی و امی تقسیم می شود.

بیشتر بخوانید : مراحل طلاق توافقی با حضور وکیل طلاق

اما نحوه تقسیم بین آنها:

  • به برادر و خواهر امی (مادری) کلاله امی گفته می شود. اگر یک برادر و خواهر مادری باشد، یک ششم کل ماترک و اگر معتدد باشند یک سوم کل ماترک به ایشان می رسد و ما بقی ارث بین برادر و خواهر تنی (ابوینی) متوفی به نسبت پسر دو و دختر یک تقسیم می شود.

نکته: یک سوم کل ماترک کلاله امی به صورت مساوی بین خواهران و برادران تقسیم می شود.

شخصی فوت شده، برادر و خواهر ابی دارد و برادر و خواهر امی. به تعبیر فقه و قانون کلاله امی. در این جا یک سوم ارث برادر و خواهر امی و مابقی به برادر و خواهر ابی می رسد. تقسیم بین کلاله امی به صورت مساوی و بین اخوه ابی به صورت برادر دو و خواهر یک است.

گرفتن ارث را به وکیل متخصص دعاوی ارث بسپارید

 

 

 

منبع: yun.ir/3l90nd