سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجازات فحاشی به همسر چیست؟

آیا توهین همان خشونت خانگی محسوب می‌شود؟

از نظر روانشناسی خشونت جنبه و انواع بسیار مختلفی دارد. کسی که در معرض ضرب و شتم قرار می‌گیرد، قربانی خشونت خانگی است، اما کسی که مدام در معرض توهین قرار می‌گیرد نیز آیا قربانی خشونت است؟

این سؤالی است که شاید ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول می‌کند. خشونت به‌طور ذاتی عزت نفس افراد را پایین آورده و از نظر روحی آنها را آزار می‌دهد. به همین علت فحاشی را می‌توان جزیی از اعمال خشونت آمیز قرار داد که به روح افراد ضربه می‌زند. فحاشی و توهین باعث گسیختگی روانی شده، فرد هیچ‌گونه اعتمادی به اعضای خانواده نخواهد داشت و مشکلاتی زیادی همراه این عدم اعتماد به وجود خواهد آمد.

توهین و فحاشی مانند دیگر اعمال خشونت آمیز در قانون ایران، دارای جرم و مجازات بوده و افراد باید نسبت به این حق خود آگاهی داشته باشند تا بتوانند احقاق حق کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه بهترین وکیل طلاق را در تهران پیدا کنیم؟

فحاشی به همسر

مجازات فحاشی به همسر براساس قوانین ایران

بر اساس قانون ایران مجازات فحاشی به همسر اگر با الفاظ ناموسی باشد، مجازات شدیدتری نسبت به دیگر الفاظ توهین‌آمیز دارد. به‌گونه‌ای که اگر کسی نسبت به همسر خود از الفاظ رکیک استفاده و باعث تحقیر او شود، بر حسب معنای لفظ مرتکب جرم قذف گشته است که مجازات‌هایی برای آن تعیین می‌شود.

به‌عنوان مثال اگر کسی عمل زنا را به محارم خود نسبت دهد و با توجه به آگاهی که نسبت به این کلمه دارد آن را بنویسد و به‌صورت الکترونیکی ارسال کند، طبق ماده 243 لایحه جدید قانون مجازات اسلامی در صورت بیان آن، بدون ابهام و در صورت اثبات آن، به 80 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

درصورتی‌که جرم قذف نبوده باشد و تنها هتک حرمت باشد، مجازات فحاشی به همسر تنها 74 ضربه شلاق یا یک میلیون تومان پرداخت جزای نقدی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

از آنجایی‌که هتک حرمت جرمی نبوده که شرع برای آن مجازاتی را در نظر گرفته باشد، به همین علت قانون‌گذار بر اساس اخلاق آن را جرم در نظر گرفته و مجازات فحاشی به همسر به شکل تعزیری خواهد بود.

 

 

منبع: مجازات فحاشی به همسر